„Practice makes perfect” powtarzają Anglicy i nie da się ukryć, że w tym powiedzeniu jest bardzo dużo prawdy. Żeby czegoś się nauczyć i być naprawdę dobrym trzeba poświęcić sporo czasu i pracy. Nie inaczej jest z nauką języka. Uczniowie, którzy osiągnęli już wysoki poziom zaawansowania doskonale o tym wiedzą, ponieważ na pewnym etapie pojawiają się coraz bardziej złożone struktury zdaniowe, których musimy się nauczyć, aby nasz język był nie tylko zrozumiały dla obcokrajowców, ale też po to, aby wysławiać się ładną i poprawną angielszczyzną.
Sęk w tym, że nauka takich zaawansowanych struktur bywa zazwyczaj mało atrakcyjna, by nie powiedzieć nudna. Najczęściej polega na przerabianiu typowych ćwiczeń gramatycznych, jak na przykład uzupełnianie luk, dopasowywaniu fragmentów zdań, czy parafrazowanie za pomocą innej struktury.
W English College znaleźliśmy na to sposób! Okazuje się, że nauka zaawansowanej gramatyki wcale nie musi być ani żmudna, ani nudna! Grupa pani Moniki – P25 mogła się o tym przekonać, utrwalając struktury zdań złożonych z użyciem takich wyrażeń jak: „pomimo tego że”, „co więcej”, „po to by”, „jednakże”, „żeby”, „w rezultacie”, itp. Zamiast robienia tradycyjnych ćwiczeń gramatycznych uczniowie wzięli udział w wyścigach!
Na czym polega zadanie?
• Po pierwsze należy przygotować karty z tematami do dyskusji. Mogą to być np. stereotypy lub utarte opinie na dowolny temat.
• Dodatkowo należy przygotować karty z wyrażeniami, których chcemy się nauczyć. Najlepiej podzielić je na 3 kategorie trudności (bo jak wiadomo, niektóre są już pewnie uczniom dobrze znane – za 1 punkt, niektóre wymagają nieco powtórki – za 2 punkty, a niektóre mogą być zupełnie nowe i nieznane – za 3 punkty).
• Następnie uczniowie losują kartę z tematem i jednocześnie drugą kartę z wyrażeniem – przy czym sami wybierają za ile punktów wyrażenie chcą użyć w zdaniu.
• Zadaniem ich jest wyrazić swoją opinię na dany temat argumentując za pomocą zdania z wylosowanym wyrażeniem, co przybliża ich do mety z ustaloną wcześniej nagrodą.
Dlaczego taka forma nauki jest naszym zdaniem lepsza?
• Po pierwsze jest bardziej atrakcyjna, na lekcji dużo się dzieje, a element współzawodnictwa zachęca do nauki.
• Po drugie każdy uczeń może mierzyć siły na zamiary i nie rzucać się od razu na głęboką wodę, jednocześnie ucząc się skutecznie tego co jest stosunkowo łatwe, jak też i tego co jeszcze sprawia mu trudności.
• I wreszcie po trzecie – zamiast pracy w ciszy i mechanicznego odczytywania zdań, mamy do czynienia z aktywną komunikacją, gdzie każdy może wyrażać swoje opinie i odpowiednio je argumentować, oczywiście po angielsku.
Co ciekawe te same karty można wykorzystać ćwicząc pisanie z wykorzystaniem zaawansowanych struktur gramatycznych. Grupa P25 otrzymała karty z wypisanymi wyrażeniami o różnej skali trudności (za 1, 2 i 3 punkty). Uczniowie musieli napisać na karteczkach swoje opinie używając każdego z ćwiczonych wyrażeń. Ten, komu udało się uzbierać najwięcej punktów w najkrótszym czasie, wygrywał wcześniej ustaloną nagrodę!
A jak to zadanie podobało się uczniom?
- Zdecydowanie im się podobało! Przez cały czas skupiali się na budowie bardzo ciekawych zdań i używali nowo poznanych wyrażeń w odpowiednim kontekście. Jednym słowem był „fun” i “główki pracowały”!
Skontaktuj się z autorem tekstu: MaG |