Pewne zawody zanikają, a w ich miejsce pojawiają się inne. Tak było zawsze. Ostatnio jednak trend ten jest bardziej widoczny ze względu na postępującą komputeryzację i automatyzację przemysłu. Do tego dochodzi ciągłe udoskonalanie sztucznej inteligencji, która zastępuje człowieka na wielu stanowiskach. Pracownicy niektórych branż drżą już w obawie o swoje stanowiska (ma to miejsce zwłaszcza w przypadku wykonywania manualnych, łatwo powtarzalnych czynności lub takich, które łatwo zastąpić algorytmem).
O ile ludzie wykonujący nieskomplikowane czynności są łatwi do zastąpienia, o tyle są miejsca, gdzie wymagane od pracownika cechy i umiejętności, jeszcze na długo zapewnią mu spokój ducha. To takie, w których należy posiadać szereg przymiotów, niedających się łatwo zastąpić sztuczną inteligencją. Oferty dla obsługi klienta pokazują pewną prawidłowość. Ich mnogość na rynku pracy to sygnał, że nie ma zbyt wielu chętnych do zarabiania w ten sposób. Obsługa klienta to stanowisko, na którym rekrutacje odbywają się nieustannie. Bardzo łatwo trafić na takie ogłoszenia. Dlaczego więc w dobie kryzysu, ludzie nie do końca są przekonani do podjęcia pracy w charakterze doradcy?
Odpowiedź jest prosta. Nie każdy się do tego nadaje. Pewne szczególne cechy, czasem subtelne, mają wielki wpływ na to, czy ktoś odniesie sukces w tej dziedzinie, czy musi szukać pracy gdzie indziej.
Pokazuje, czy dana osoba potrafi stosownie się zachować w stosunku do innych. W przypadku doradców jest to szczególnie ważne. Cechę obrazuje sposób, w jaki mówimy, jak się ubieramy, czy okazujemy należyty szacunek itp.
Trzeba potrafić poradzić sobie w każdej sytuacji. Również w tych niecodziennych. Jednocześnie należy zrobić to z klasą. Zawsze mogą pojawić się nieprzewidziane sytuacje, w których od pracownika wymaga się zachowania zimnej krwi. Tylko wtedy można skutecznie pochylić się nad problemem klienta. Osoby, które nadmiernie się stresują, mogą zdecydować się na porzucenie takiej pracy. Występuje u nich też większe ryzyko wypalenia zawodowego.
To nic innego, jak umiejętność znajdowania nowych rozwiązań, do dyspozycji mając określone zasoby. Nie da się wszystkiego ująć w regulaminie postępowania. Czasem trzeba improwizować. Najlepiej zrobić to tak, by wyglądało naturalnie. Praca na stanowisku doradcy może wymagać wyjścia poza schematy. Trzeba być na to przygotowanym. Dobrze, jeśli taka osoba jest w stanie w krótkim czasie, kojarząc fakty znaleźć nieszablonowe rozwiązanie, które będzie optymalne z punktu widzenia zarówno korzyści firmy, jak i potrzeb klienta.
Kluczowa umiejętność w tej dziedzinie. Polega na jasnym wyrażaniu się w mowie i w piśmie. To również zdolność słuchania i rozumienia wypowiedzi oraz dostosowania się do nich. Trzeba wsłuchać się w to, co mówi klient, a następnie potrafić konstruktywnie przekazać mu wszystkie niezbędne informacje w taki sposób, aby było one łatwe do przyswojenia.
Bez tej cechy trudno byłoby pracować na stanowisku doradcy. Konieczne jest tu bowiem skuteczne współodczuwanie, rozumienie uczuć innych ludzi. Należy spojrzeń na problem oczami klienta, przyjąć jego sposób myślenia. Krótko mówiąc, trzeba umieć zrozumieć potrzeby klienta. Człowiek empatyczny, nie będzie podchodził do problemu z punktu widzenia swoich przyzwyczajeń, lecz będzie starał się udzielić pomocy, znaleźć rozwiązanie będące najlepsze zarówno dla firmy, jak i dla klienta.
To pozytywne nastawienie i zaangażowanie w to, co się robi. Dzięki temu łatwiej skupić się na szukaniu skutecznych rozwiązań, niż na przejmowaniu się przeszkodami. Dla osób dysponujących tą cechą wszystko będzie wyzwaniem, a nie problemem. Pozytywne myślenie wpływa budująco na cały zespół i tworzy dobry wizerunek firmy.
Oferty pracy dla doradców są tak liczne nie bez powodu. Ten segment rynku może wiele pracownikowi zaoferować. Jeśli dostrzegamy u siebie choć niektóre, spośród wyżej wymienionych cech, warto spróbować. Może to praca właśnie dla nas.
Skontaktuj się z autorem tekstu: MaG |