W piątkowe popołudnie w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu rozpoczęła się konferencja prasowa poświęcona planom instytucji na przyszły rok oraz prezentacji zakupionych dzieł sztuki. W konferencji udział brali dyrektor radomskiej Elektrowni Włodzimierz Pujanek oraz Krzysztof Bocheński. Wszystkie zakupione prace można oglądać w naszej galerii poniżej.
Dzieła zostały zakupione w ramach projektu "Rozbudowa radomskiej kolekcji sztuki współczesnej", którego łączna wartość wyniosła 216 460 zł, w tym środki Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - 115 000 zł oraz środki Samorządu Województwa Mazowieckiego - 101 460 zł. Za otrzymane pieniądze Centrum kupiło trzynaście dzieł znanych polskich artystów.
Zakup dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - Program Regionalne kolekcje sztuki współczesnej oraz budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego.
O planach na przyszły rok mówił dyrektor Włodzimierz Pujanek. - 2020 rok jest dla nas rokiem dość ważnym, z tego względu, że w przyszłym roku nasza instytucja obchodzi piętnastolecie powołania do życia. Wszystkie działania przyszłoroczne będą nakierowane na tą naszą rocznicę. Kulminację obchodów chcemy zrobić pod koniec roku we wrześniu - mówił dyrektor.
Włodzimierz Pujanek przedstawił szczegóły zakupu trzynastu dzieł oraz zaprezentował plan dwunastu wystaw, które pojawią się w nadchodzącym roku.
Krzysztof Bocheński opowiedział o zakupionych dziełach, po czym konferencję przeniesiono na salę wystawową, gdzie można było podziwiać wszystkie prace. - Chciałbym zwrócić uwagę, że w tym roku po raz kolejny, a konkretnie siódmy rok z rzędu otrzymujemy dotacje z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zakupiliśmy trzynaście prac do naszej kolekcji, z czego jedenaście to fotografie - mówił.
Dzięki staraniom Krzysztofa Bocheńskiego radomskiej Elektrowni udało nawiązać się międzynarodową współpracę na szczeblu wymiany wydawnictw oraz wymiany informacji o projektach. - Praca, którą zakupiliśmy do naszej kolekcji, mówię tu o fotografii. Ta sama fotografia tylko różne odbitki została również zakupiona do kolekcji prestiżowego amerykańskiego muzeum w Worcester w stanie Massachusetts - powiedział.
Krzysztof Bocheński na sali wystawowej zaprezentował wszystkie zakupione dzieła.
Lista zakupionych dzieł:
1. Zbigniew Gostomski, Rysunek linii łamanej zmierzającej do nieskończoności, 2008, węgiel na papierze naklejonym na piankę, sygnowane na rewersie części nr 2; 5 części, każda ca. 24 cm x ca. 100, całość ca 24 x ca 500 cm [dokładne wymiary części : 1. - 24,2 x 99,8 cm, 2. - 24,6 x 99,8 cm, 3. - 24 x 99,8 cm, 4. - 24 X 99,6 cm, 5. - 24,2 x 99,8 cm];
2. Józef Robakowski (1939), Z cyklu Rejestracje „obiektywne”, 1973,[klucze] odbitka żelatynowo - srebrowa, papier, 24 x 30 cm; oprawa: drewniana rama, passe-partout, szkło, wym. 35,5 x 42 cm; sygn., dat., tytuł i dopisek „oryginał” na odwrocie, vintage print;
3. Józef Robakowski (1939), Z cyklu Rejestracje „obiektywne”, 1973, [zegarek] odbitka żelatynowo - srebrowa, papier, 24 x 30 cm; oprawa: drewniana rama, passe-partout, szkło, wym. 35,5 x 42 cm; sygn., dat., tytuł i dopisek „oryginał” na odwrocie, vintage print;
4. Józef Robakowski, Trzy kąty, z serii Relacje, 1975/2000, fotografia, papier 60 x 30,3 cm, sygn., dat., tytuł, edycja i pieczątka „Galeria Wymiany” na odwrocie, edycja: 3/6;
5. Józef Robakowski, 1 m, z serii Relacje, 1975/2000, fotografia, papier, 30,3 x 62,5 cm, sygn., dat., tytuł, edycja i pieczątka „Galeria Wymiany” na odwrocie, edycja: 2/6;
6. Józef Robakowski, 1 m, z serii Relacje, 1975/2000 fotografia, papier, 30,3 x 60 cm, sygn., dat., tytuł. edycja i pieczątka „Galeria Wymiany” na odwrocie, edycja: 2/6;
7. Andrzej Różycki, Warsztat. Teorio-praktyka, 1976, sześć odbitek żelatynowo - srebrowych, papier, wym. 17,7 x 12 cm każda, czarny karton o wym. 69,7 x 49,5 cm , oprawa: drewniana rama, szkło;
8. Andrzej Różycki, Z cyklu Fotografia warunkowa, 1973, odbitka bromowo-srebrowa na papierze barytowym naklejona na czarny karton o wym. 42 x 29,7 cm, podklejony na brązowym kartonie o wym. 49,4 x 34,8 cm, oprawa: drewniana rama, szkło;
9. Ryszard Waśko, Corner No 1, 1976, video-fotografia, 40 x 30 cm sygnowana, odbitka żelatynowo - srebrowa, vintage;
10. Andrzej Paruzel, Trójkąt, 1977, video-fotografia, 23,5 x 21,7 cm, odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage, sygnowana, edycja 8/10;
11. Andrzej Paruzel, Prostokąt, 1977, video-fotografia, 23,5 x 21,7 cm, odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage, sygnowana, edycja 8/10;
12. Katarzyna Górna, Fuck me, Fuck you, Peace, 1999, fotografia cyfrowa, wydruk pigmentowy na papierze archiwalnym, tryptyk, każda praca 120 x 82 cm, sygnowana na odwrociu ołówkiem, dołączony certyfikat autorski, edycja 5/10 + AP, bez oprawy;
13. Leszek Lewandowski, Iluzja przestrzeni, 2018, obiekt, 200 x 100 x 70 cm; sklejka, lampy, lustra.
Plan wystaw na 2020 rok:
Skontaktuj się z autorem tekstu: DL |