Na ulicy doktor Marii Garszwo w Pionkach, w pasie pomiędzy drogą główną, a peronem PKP, jakiś czas temu rozpoczęto prace, które powoli kończą się sfinalizowaniem budowy masztu telekomunikacyjnego. Jego zadaniem będzie zapewnienie cyfrowej łączności GSM-R. Inwestycja związana jest z systemem bezprzewodowej łączności cyfrowej służącej wyłącznie kolei.
Inwestycja GSM-R nie jest realizowana przez miasto, lecz przez Polskie Koleje Państwowe, na terenie do nich należącym. PKP zleciła budowę masztu na podstawie pozwolenia udzielonego przez Wojewodę Mazowieckiego w 2015 roku i odbywa się ona na działce stanowiącej kolejowy teren zamknięty.
Czy wykorzystanie masztu jest bezpieczne dla otoczenia?
Z tym pytaniem zwróciliśmy się do PKP. - Inwestycja nie będzie znacząco oddziaływać na środowisko. Wszystkie obiekty radiokomunikacyjne projektowane i budowane na rzecz PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. są realizowane z zachowaniem obowiązujących norm bezpieczeństwa. Sygnał emitowany przez antenę zawieszoną na maszcie GSM-R nie ma wpływu na otoczenie pozakolejowe. Sygnał jest emitowany wzdłuż linii kolejowej (od jednego masztu do drugiego), a nie promieniście na całą okolicę. Sygnał GSM-R jest też o wiele słabszy niż przekazywany chociażby przez anteny telefonii komórkowej – odpowiada Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na prawie 14 tys. km linii kolejowych w całym kraju budują system cyfrowej łączności bezprzewodowej GSM-R. System ten według spółki zwiększy poziom bezpieczeństwa podróży pasażerskich i przewozu ładunków. Wzrośnie przepustowość linii kolejowych, dzięki czemu możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów.
- GSM-R zapewni stałą łączność radiową pomiędzy pociągami, a systemem sterowania ruchem kolejowym. Dzięki temu prowadzący pociągi maszyniści będą mogli na bieżąco komunikować się z dyspozytorami ruchu. GSM-R umożliwi szybszą i dokładniejszą wymianę informacji, w tym też cyfrową transmisję danych – mówi Karol Jakubowski z PKP.
Planowane uruchomienie całego systemu GSM-R nastąpi w połowie 2023 roku. Obecnie system GSM-R zamontowany jest m.in. liniach Warszawa – Gdańsk, Warszawa – Łódź; Kunowice – Terespol i Węgliniec – Opole. Do 2023 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zbudują system między innymi na trasach o znaczeniu regionalnym (np. Poznań – Piła, Olsztyn – Działdowo, Łódź - Łowicz) jak i międzyregionalnym (Warszawa – Białystok, Poznań – Szczecin, Warszawa - Lublin). Wartość projektu to ponad 2,7 mld zł.
Skontaktuj się z autorem tekstu: DL |