Nie ma jeszcze ostatecznej decyzji, jak będą w Pionkach liczone opłaty za wywóz śmieci. Powołana przez burmistrza komisja składająca się z pracowników Miejskiego Zakładu Usług Komunalnych i Urzędu Miasta zaproponowała już konkretną stawkę i metodę naliczania opłat.
Jak przyznaje burmistrz Janeczek, miasto skłania się ku metodzie naliczania opłat od liczby osób w mieszkaniu. Jakie będą nowe stawki? Pytaliśmy o to Grzegorza Abramowicza, szefa MZUK-u. Niestety nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Dowiemy się 28 grudnia, kiedy wysokość stawek będzie głosowana przez radnych na sesji budżetowej.
OD OSOBY
Od 1 lipca 2013 roku w całej Polsce wejdzie w życie tzw. „podatek śmieciowy”. W związku z tym do końca roku gminy muszą wybrać jedną z czterech metod, dzięki której będzie on od nas pobierany. Do wyboru są cztery metody ustalania stawki: w zależności od ilości zużytej wody, liczby osób w mieszkaniu, metrażu mieszkania oraz stawkę ryczałtową.
W Pionkach sprawą nowej gospodarki śmieciowej zajmowała się komisja powołana przez burmistrza Janeczka. W jej skład wchodzili pracownicy Miejskiego Zakładu Usług Komunalnych i Urzędu Miasta. Komisja przedstawiła już burmistrzowi konkretną stawkę i metodę jej naliczania. Jak przyznaje burmistrz Janeczek pionkowski samorząd skłania się w kierunku naliczania opłat od liczby osób w mieszkaniu.
Metoda ta jest najbardziej powszechna w większości samorządów i prosta w przeliczeniu. Ma jednak swoje wady. Przez wiele osób krytykowana jest za totalną nieszczelność. Często najemcy nie podają ile osób mieszka w danym mieszkaniu. Ponadto ustawa nie daje żadnych narzędzi do weryfikowania oświadczeń, które każdy mieszkaniec będzie zobligowany składać pod odpowiedzialnością karną. Musiałby być zatrudniony sztab ludzi do obsługi systemu.
STAWKA
Ile zapłacimy za wywóz śmieci po 1 lipca 2013 roku? Nowe stawki mają zostać poddane pod głosowanie na najbliższej, budżetowej sesji Rady Miasta, która odbędzie się 28 grudnia.
Komisja złożona z pracowników MZUK-u i UM przedstawiła już te stawki burmistrzowi. Nieoficjalnie wiadomo, że zapłacimy więcej. Najboleśniej odczują to mieszkańcy domków jednorodzinnych.
Obecnie ludzie mieszkający w blokach opłatę za wywóz śmieci w kwocie 7 złotych mają wliczoną do czynszu. Osoby zamieszkujące domki jednorodzinne płacą za wywóz nieczystości nieco ponad 12 złotych.
ŚMIECIOWA REWOLUCJA
Nowe przepisy regulujące gospodarkę śmieciową wejdą w życie 1 lipca 2013 roku. Gminy w najbliższych tygodniach będą musiały uchwalić cały pakiet ustaw regulujących odbiór odpadów. Istotną zmianą będzie to, że to gmina ma przejąć odbiór śmieci. Mieszkańcy zostaną opodatkowani tzw. „podatkiem śmieciowym”. Płacić będą wszyscy. Ma to spowodować, że nie będzie już się opłacało wywożenie śmieci do lasu.
PRZETARG
Obecnie odbiorem śmieci od ponad 90 procentów mieszkańców Pionek zajmuje się Miejski Zakład Usług Komunalnych. Szef „komunalki” Grzegorz Abramowicz zapewnia, że ludzie są zadowoleni z usług świadczonych przez MZUK. Nie oznacza to jednak, że jednostka budżetowa nadal będzie miała monopol na te usługi. Gmina w przetargu wybierze firmę, która zajmie się odbiorem odpadów od mieszkańców. Wiadomo, że w przetargach najważniejszym kryterium jest cena. Dlatego ten przetarg będzie miał dodatkowy smaczek, bo trudno przypuszczać, żeby MZUK zrezygnował ze świadczenia usług na terenie Pionek.
Skontaktuj się z autorem tekstu: JaW |
VIP | Kolejna bzdura!Od ilości śmieci tj.m3 jest jedyną właściwą.Dlaczego ma być płacone od osób,które są w Pionkach jedynie zameldowane,a bywają tu okazjonalnie.Jeśli wymeldują się, to nowych radnych nie wiem czy będzie z 10-ciu.Oj, skończy się "malina"z kasą za nicnierobienie! 09-12-2012, 09:50:36 + 4 0 odpowiedz |
"tola" chyba nie tędy droga. Jak sobie wyobrażasz liczyć m3. w blokach?Będziesz legitymować lokatorów i ważyć odpady?Przeliczenie całego śmietnika na poszczególne bloki czy lokatorów też nic nie da, ponieważ po zmroku lub o świcie pod te śmietniki zajeżdżają często auta z odpadami z prywatnych posesji.Wniosek-niektórzy płacą nie za swoje odpady. Może lepiej tak niż wywóz śmieci do lasu lub wzdłuż torów kolejowych na drobiowym (kurzym) targu w soboty. Twoja propozycja raczej się nie sprawdzi. 09-12-2012, 21:48:02 0 - 1 odpowiedz |
Tak jest, za niespełna 10 miesięcy wejdą w życie nowe przepisy dotyczące zasad odbierania śmieci. Władze miasta powinny chcieć m.in. dowiedzieć się według jakich zasad mają ustalić opłatę za wywóz odpadów. W tym celu należałoby przeprowadzić konsultacje społeczne. Pierwsze konsultacje powinny rozpocząć się jeszcze w tym roku- na co oni czekają!. Udział w nich mógłby wziąć każdy mieszkaniec miasta – wystarczyłaby ankieta z której dowiedzieliby się, czy proponowany przez miasto sposób obliczania "opłaty śmieciowej" jest zgodny z oczekiwaniami mieszkańców. Moim zdaniem Burmistrz nie powinien się skłaniać tylko pochylić się nad bardzo ważną sprawą bo od 2016 roku będzie wchodziła Ustawa o zniesienie obowiązku meldunkowego a od styczna 2013 już niektóre przepisy w tym zakresie.I od nowa cała robota, a woda jest njważniejszym dobrem życia. 10-12-2012, 09:36:42 + 3 0 odpowiedz |
Jeszcze jedna bardzo ważna sprawa dla miasta, nowa ustawa o utrzymaniu porządku i czystości stanowi, że samorządy w drodze przetargu mają wybierać firmę świadczącą usługi na jej terenie. Na wprowadzenie tych rozwiązań władze lokalne mają czas do połowy 2013 roku ale co jeśli spółdzielcy będą niezadowoleni z ceny za odbiór nieczystości według skłonień Pana Burmistrza i RM tzn. od osoby . Wtedy RN PSM może zlecić Zarządowi Spóldzielni Mieszkaniowej wybranie innego odbiorcy nieczystości i co wtedy z głównym kandydatem z miasta MZUK-iem. 10-12-2012, 09:50:13 0 0 odpowiedz |